tisdag 22 september 2015

Min keramikverkstad utanför Varberg

Bilder från min keramikverkstad. Min arbetsprocess börjar nästan alltid vid drejskivan, som är en simpel sparkskiva. För övrigt samma som jag en gång i forntiden startade min karriär på. Det är roligt med formgivning och dessutom viktigt i den fortsatta processen.

Har du någonsin varit i en keramikverkstad? Välkommen in i min spartanska men funktionella keramikverkstad strax utanför Varberg i norra Halland.

Jag njuter av arbetsprocessen och formgivningen, när jag sätter mig vid drejskivan. Formen är byggstenen till fortsatt dekorering och i slutändan till ett funktionellt och estetiskt föremål. Resan dit tar ett tag. Det är många moment och en hel del väntan i en keramikverkstad kan jag säga. Från lerklump till färdig tekanna kan det ta upp till 100 h inklusive torkning, skröjbränning, dekorering, glasering och glasyrbränning. Men själva det faktiska hantverket med tekannan kan ta upp emot 2,5h.

Så nästa gång du är i Varberg eller har vägarna förbi Halland så hör av dig om du vill kika in i min keramikverkstad?

Välkommen hit och hör mer om mitt arbete!


Besök min keramikverkstad utanför Varberg i norra Halland - keramiker & formgivare Johanna Friberg
Min spartanska arbetsplats

keramikverkstad, formgivare, keramik, halland, varberg, utflyktsmål i halland, johanna friberg,   erg
Nydrejade krukor

konsthantverk halland keramik formgivare johanna friberg keramiker halland varberg
Dekorering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar